Regulamentul intern este un act
juridic întocmit de angajator după consultarea cu sindicatul sau reprezentanţii
salariaţilor, prin care se stabilesc o serie de drepturi şi obligaţii, reguli
disciplinare şi proceduri de soluţionare a anumitor aspecte legate de raportul
juridic de muncă- recuperari
Acesta trebuie să
cuprindă în mod obligatoriu cel puţin următoarele dispoziţii cu privire la:
- reguli privind protecţia, igiena şi securitatea în muncă în cadrul unităţii – în această situaţie angajatorul este obligat să se consulte şi cu Comitetul de securitate şi sănătate în muncă;
- reguli privind respectarea principiului nediscriminării şi al înlăturării oricărei forme de încălcare a demnităţii – pentru stabilirea acestor reguli trebuie să se ţină seama de dispoziţii ale unor reglementări speciale;
- drepturile şi obligaţiile angajatorului şi ale salariaţilor – acestea decurg din lege, din Contractul colectiv de muncă aplicabil şi din Contractul individual de muncă încheiat cu fiecare salariat;
- procedura de soluţionare a cererilor sau reclamaţiilor individuale ale salariaţilor – prin regulamentul intern se pot stabili anumite mijloace de soluţionare a conflictelor, de preîntâmpinare a declanşării unor litigii care se pot soluţiona prin proceduri interne;
- reguli concrete privind disciplina muncii în unitate;
- abaterile disciplinare şi sancţiunile aplicabile;
- reguli referitoare la procedura disciplinară – angajatorul nu poate să se abată de la condiţiile procedurale stabilite prin acte normative;
- modalităţi de aplicare a altor dispoziţii legale sau contractuale specifice.
Angajatorul are obligaţia de a
aduce la cunoştinţa salariaţilor conţinutul regulamentului intern, acesta
producând efecte faţă de salariaţi din momentul încunoştiinţării lor. Modul
concret de aducere la cunoştinţă a acestuia se stabileşte prin contractul
colectiv de muncă aplicabil, sau prin conţinutul regulamentului intern- recuperari
De asemenea, regulamentul se
afişează la sediul angajatorului. Nerespectarea oricăreia dintre prevederile
regulamentului intern atrage răspunderea disciplinară a salariatului.
În situaţia în care intervine o
modificare a regulamentului intern, aceasta este supusă procedurii de informare
a salariaţilor.
Ca orice act,
regulamentul intern poate fi contestat în măsura în care salariatul
constată încălcarea vreunui drept. Controlul legalităţii cade în sarcina
instanţelor judecătoreşti care pot fi sesizate în termen de 30 de zile de la
data comunicării de către angajator a modului de soluţionare a sesizării
formulate.
Preluat de pe:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu